Renkon Yakimochi れんこん焼き餅


Doma jsem měla poslední kus lotosového kořene a nemohla jsem vymyslet, co z něj mám udělat, kromě toho, že z části jsem udělala kari a další jsem nakrájela a usušila/zamrazila.
Nechtěla jsem ten zbytek nechávat v lednici, dokud mi nezplesniví, tak jsem vytáhla jednou svou kuchařku od Haruko Kanezuky a hledala něco, kde bych lotus mohla upotřebit. 

Můj zrak padl na tyto koláčky, které už svým vzhledem křičí, že jsou z lotusového kořene. A i když slané japonské pochutiny zrovna nijjak nedělám, přeci jen jsem tomu dala šanci, už jenom proto, že to vypadá moc hezky s tím vzorovaným plátkem lotusového kořene nahoře. 




Určitě, pokud nejste na mém blogu poprvé, jste už slyšeli o wagashi, sladkostech různých tvarů, barev a chutí připravovaných jako jakýsi zákusek k zelenému čaji při čajovém obřadu, který má chuť čaje spíše zvýraznit, čajový obřad vůbec není o wagashi, i když teda já toto porušuji na plné čáře :D . 

Pokud nemáte sladké příliš v lásce, otsumami pro vás bude to pravé. Jde o slané pochutiny podávané jako svačina s nějakým alkoholickým nápojem, nejčastěji s pivem. Může to být různá nakládaná zelenina, sušené a okořeněné řasy (a sušené malé rybky a chobotnice a kdo ví, co ještě, ale jsme na veganském blogu, takže o tom se tady bavit nebudeme :D ) a pak různá smažená zelenina, třeba tempura, či smažené a ochucené kousky mochi... 

Co se týče zdravosti, těžko říct, jestli je zdravější wagashi nebo otsumami. Ve wagashi je v drtivé většině případů tuna cukru, v otsumami zase většinou litry oleje a spousta soli. Pokud tyto pochutiny ale nejíte každý den, myslím si, že to vůbec nevadí, přeci jenom, jsou to buď fazole (=zdravé) nebo zelenina (=zdravé), takže se to tím cukrem, solí, či olejem vykompenzuje, abychom nebyli zdraví zase až moc :D . Výmluvy.

Tohle yakimochi (=smažené rýžové těsto) je opravdu skvělé-křupavé na povrchu, žvýkavé a měkké uvnitř, sladko-slané, navíc dost rychlé a jednoduché.

doba přípravy: 10 minut
doba vaření: 8 minut
celková doba: 18 minut
SUROVINY:
na 6 ks
  • 150g čerstvého lotusového kořene
  • 50g shiratamako
  • 2 lžičky černého sezamu
  • veganský sýr (např, Violife, ten je asi nejlepší ze všech, co jsem zatím zkoušela)
  • 1 lžíce cukru
  • 2 lžičky sojové omáčky
  • olej na smažení (1 lžíce slunečnicového+1 lžička sezamového za studena lisovaného)

POSTUP:
Lotusový kořen, pokud chcete, nejprve oloupejte. Pak v širší části nakrájejte na 6 tenčích (o tloušťce asi 3mm) plátků, které hned po nakrájení dejte do misky s vodou s trochou octa, tímto zabráníte tmavnutí.


Zbytek nastrouhejte na keramickém struhátku oroshi-gane na jemnou kaši a odvažte 100g. To pak smíchejte se shiratamako tak, abyste se zbavili všech pucků a vznikla jedna hmota, která drží při sobě, doporučuji použít ruce. Do té pak přimíchejte černá sezamová semínka. 
Sýr nastrouhejte tak, abyste měli celkem 6 lžiček.
Těsto rozdělte na 6 stejných dílů, z každého udělejte placičku a tu naplňte lžičkou strouhaného sýra, který pak do těsta zabalíte a vytvoříte kuličku.
Vyndejte nakrájený lotus z vody, osušte papírovými ubrousky a každý plátek namáčkněte na jednu kuličku.




Rozpalte olej na pánvičce a položte všechny plátky kořenem dolů. Zlumte žár na střední, přiklopte pokličkou a smažte 5 minut. Pak placky otočte těstem dolů a smažte ještě další 3 minuty. Mezitím si v misce smíchejte cukr se sojovou omáčkou a po třech minutách nalijte tuto směs na pánvičku k plackám a nechte všechnu omáčku vsáknout do placiček, placky otáčejte, aby se omáčka vsákla za všech stran.

Podávejte ihned ještě teplé, s pivem nebo nebo jinou lihovinou, či se zeleným čajem (např. bancha).

Žádné komentáře:

Okomentovat