Ajisai wagashi あじさい和菓子


Recept na toto wagashi přidávám s lehčím zpožděním. Projížděla jsem si zrovna recepty, které mám rozepsané a narazím na tento, který jsem sepisovala někdy ještě o letních prázdninách a úplně na něj zapomněla. 


Toto wagashi, přesněji spíše jógashi či jónamagashi, zobrazuje hortenzii, což je květina kvetoucí na konci léta, kdy se v Japonsku často objevují silné deště. Jógashi je vlastně určitý druh wagashi, tedy sladkost podávající se při čajovém obřadu, mají nejčastěji tvary květin, které zrovna kvetou, takže zobrazují konkrétní roční období. Na rozdíl od nerikiri (další druh wagashi, které často zobrazuje květiny a přírodní motivy a tak oslavuje určitou roční dobu) se u tohoto typu používá nejen shiro-an (bílá sladká fazolová pasta), ale také je zde zakomponován kanten (jako například zrovna v tomto receptu, jedná se o jakési želé), azuki fazole, yókan... 



Toto je už trochu náročnější wagashi-ne ta na přípravu či sehnání surovin, spíše na zručnost a hlavně trpělivost. Jednotlivé krychličky představující květy musíte lepit po jedné a i když samu sebe považuji za celkem trpělivého člověka, pokud jde o ruční práce, tady mi málem ruply nervy. Krychličky padaly, lepily se všude možně a navíc to šlo dost pomalu. Hotový výrobek se dá zalít ještě do jedné průhledné vrstvy kantenu, které pak ztuhne a tak vám květy neopadávají, já to ale radši ani nezkoušela, protože jsem měla pocit, že kdybych na mé květové koule nalila ještě kanten, rozpadlo by se mi to. Pokud jste ale šťastlivci a máte pocit, že by vám to drželo, stačí smíchat vodu s agarem v prášku a cukrem, přivést k varu, nechat trochu vychladnout, aby trochu zhoustl a následně květ zalít. 

Každopádně výsledek stojí za to, květy vypadají opravdu krásně a chuť je také velice příjemná.

Recept mám opět odtud (snad už taky posbírám nějaké ty zkušenosti a začnu vytvářet své vlastní recepty na wagashi).
SUROVINY:
na 4 ks
  • 100g shiro-an (sladká pasta z bílých fazolí, recept zde)
  • 3g kanten v prášku (agar-agar)
  • 100ml vody
  • 100g bílého cukru krupice
  • 2 lžíce mizuame (kukuřičný nebo rýžový sirup)
  • 1 kapka růžové vody (ne víc! wagashi má čaj doplňovat, ne jej přebíjet)
  • trošku fialového potravinářského barviva (nebo smíchat červené a modré, barva by měla být něco od růžové po modrou a fialovou)

POSTUP:
Smíchejte kanten s vodou a přiveďte k varu. Za stálého míchání při nízké teplotě nechte kanten rozpustit. Přidejte cukr, ten nechte také rozpustit a nakonec mizuame, růžovou vodu. Sundejte z plotýnky a přidejte barvivo. (Pozor, ať to s ním nepřeženete! jako já, klasicky :D)
Nalijte směs do čtvercové nebo obdélníkové nádoby o rozměrech nejlépe kolem 15cmx10cm (klasicky se na to používá plechová nádoba nagashikan, tu bohužel nemám) do výšky asi 0,5cm.
Nechte trochu vychladnout a pak přemístěte do lednice a nechte zde želé zcela ztuhnout, trvá to 2-4 hodiny, ale jistotou je nechat želé ztuhnout přes noc.
Pak želé nakrájejte na malé kostičky o velikosti 0,5 cm a vyndejte z formy.
Shiro-an rozdělte na 4 části a vytvarujte z nich kuličky (každá by měla mít hmotnost kolem 25g).

Teď přijde ta nejhorší část :D . Nalepujte kostičky po celé shiro-an kuličce. Japonci používají hůlky, což je výborný nápad, ale pro někoho, kdo hůlky nepoužívá každý den, to až tak dobrý nápad není a tak jsem skončila tak, že jsem to tam lepila rukama :D . Pokud máte shiro-an měkčí, je dobré kostičky do ní trochu zatlačit. Já ji měla tvrdší a kostičky se na to sice rády lepily, ale než jsem je pak stačila vyfotit, pár jich opadalo.




Na tuto sladkost je často lepí malý zelený lístek z yókan-kinton, což je speciální druh yókanu vytvořený z menšího množství vody, určený na dekoraci wagashi.
Snad pochopíte, že na to už jsem fakt nervy neměla :D .

Žádné komentáře:

Okomentovat